02 AUGUSTUS 2011 | RAF LINMANS

De Praatstoel: Sven Mouton (CRU!)

Sven Mouton is een architect-stedenbouwkundige en samen met echtgenote Hilde Duerinck zaakvoerder van het jonge Gentse bureau CRU! Architecten. Hij bouwde ook zelf het eerste huis met een bamboedak in België. Reden genoeg voor Architectura.be om Sven de vragen van De Praatstoel voor te schotelen.

Sven Mouton is een architect-stedenbouwkundige en samen met echtgenote Hilde Duerinck zaakvoerder van het jonge Gentse bureau CRU! Architecten. Hij bouwde ook zelf het eerste huis met een bamboedak in België. Reden genoeg voor Architectura.be om Sven de vragen van De Praatstoel voor te schotelen.

Over welke eigen gerealiseerde projecten bent u het meest fier en waarom? 
Het gemeenschapsgebouw van Camburi in Brazilië is het project dat me het nauwst aan het hart ligt. Mijn echtgenote (en tevens partner bij CRU!) en ik hebben er 2,5 jaar in Brazilië zelf mee aan helpen bouwen terwijl we een lokale coöperatieve hebben opgestart die vandaag nog steeds draait. Het gebouw is een echt ‘gesamtkunstwerk’ met de plaatselijke bevolking. Ieder heeft er wel zijn ding mee aan ontworpen en gebouwd. Vandaag wordt er nog steeds aan bijgebouwd, maar de ‘vibe’ die de oplevering van het gebouw, compleet met dorpsfeest en alles, gaf is onvergetelijk. Op dat feest heb ik ook mijn echtgenote ten huwelijk gevraagd. Daarnaast is onze eigen woning/kantoor en B&B het werk waar we de meeste van onze ideëen hebben in kunnen verwerken, en waar we naar vormgeving en sfeer toe dan ook het meest trots op zijn.

Het gemeenschapsgebouw uit bamboe in Camburi, Brazilië

Van welk project in uitvoering of in voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?
We doen tegenwoordig vele kleinere projecten voor private opdrachtgevers die stuk voor stuk iets hebben, en waarvan we denken dat het aangename en menselijke woonomgevingen zullen worden, maar de opdracht waar we nu het meest naar uitzien is dat van de Kosmos in Heuvelland. We moeten er een visie over het landschap geven van een voormalige zwembad met een beschermd jaren ’30 gebouw en dat dan gaan concretiseren in een ontwerp voor deze ruimte. Het is een belangrijke plek in het lokale collectieve geheugen en we willen er daarom ook terug een betekenisvolle plek van maken.

Welk project van een andere Belgische architect is voor u een schot in de roos? Gelieve hiervoor geen architect te kiezen van uw eigen bureau.
Modehuis fragile lab in Antwerpen van Import/Export architecten.

Welke buitenlandse architecten ziet u als uw grote voorbeelden?
Simon Velez vanwege zijn pionierswerk in bamboe-architectuur, maar zeker ook Alvaro Siza voor zijn gesculptureerde witte lijnenspel, Shigeru Ban en Luis Barragan.

Wat zijn volgens u de meest geslaagde recente bouwprojecten in het buitenland? 
Thermen van Vals van Peter Zumthor en Casa da Musica Porto van OMA.

Welke jonge architect in Vlaanderen maakt momenteel veel indruk op u?
De mannen van Import/Export doen dat niet slecht.

Wat vindt u zo boeiend aan uw job als architect? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden? 
De euforie van een nieuwe opdracht en de daarbijhorende nieuwe contacten, de eerste schetsen die zich samen met de opdrachtgever naar iets concreets verschuiven en dan de eerste aanblik van een nieuwe creatie. Ook plezant om te weten dat er een merkelijke levenskwaliteit van een bewoner/gebruiker kan ontstaan wanneer er samen naar kwaliteitsvolle lichte leefomgevingen werd gezocht.  Mijn kinderen zouden zich zeker op hetzelfde pad mogen begeven, maar enkel als ze er werkelijk van gebeten zijn en het hun ‘goesting’ is. Als ze geen kapitalisten willen zijn zou dat ze daar zeker bij helpen

 

Eigen woning/kantoor en B&B van CRU!

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere architecturale ontplooiing? 
De begeleiding in de laatste drie jaar van de opleiding architectuur die ik van mijn ‘meester’ Gie Steenput kreeg. Hij is nog steeds een goede vriend die me leerde ‘out-of-the-box’ te denken, en te zoeken naar de essentie eerder dan naar de vormgeving.

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?
Vreemd genoeg wel, zelfs meer dan ik indertijd gedacht had is de wereld van de architectuur oneindig van mogelijkheden en elke dag opent wel een nieuw inzicht. Er waait er frisse wind door de avant-garde, die met zaken zoals bio-mimicry ons hele denken over sheltering op de kop kunnen zetten, terwijl er ook steeds meer terug gegrepen wordt naar de lessen die ons in het verleden geleerd werden over gezond en kwaliteitsvol leven. Gebouwen van 5000 jaar oud in Perzië houden een schat aan low-tech oplossingen voor allerlei klimatologische problemen, terwijl de high-tech ons aanvullingen daarop kan aanreiken. Dat daarbij niet altijd naar het kille klinische en strakke hoeft teruggegrepen worden, maar dat ruwe leefomgevingen met veel licht dikwijls menselijker kunnen aanvoelen, is enorm bevrijdend. Als student vreesde ik meer dat er enkel het strakke keurslijf van de ‘goede’ architectuur bestond, terwijl ik vandaag zie dat daar zeker geen 1 type op te plakken valt, maar dat dat voor elke situatie anders is of kan (moet) zijn.

Faits divers 

Welke job zou u nu uitoefenen als u geen architect was?
Ik heb het geprobeerd, maar kan me echt niets anders voorstellen.

Waar hebt u uw architectuuropleiding gevolgd? 
PHL departement Architectuur.

Bij wie hebt u stage gelopen? 
SAR+G, Arcadis.

Wat was de titel van uw eindwerk? 
Autochtone architectuur (huttenbouw) in Zuid-Afrika.

Favoriet architectuurboek: 
Design like you give a damn,  Architecture for the poor’ van Hassan Fathy,  Bamboo: The gift of the gods van Oscar Hidalgo Lopez

Favoriet ander boek: 
The idiot van Dostojevski, The portable Plato, De stad der blinden van José Saramago.

Favoriete film: 
Citizen Kane